De huidige financiële resultaten van KLM bieden nog onvoldoende basis voor een gezonde toekomst voor het bedrijf. Hiervoor moet KLM aanzienlijk goedkoper worden en dat vereist een breuk met het verleden. Dat stelde de luchtvaartmaatschappij woensdag in reactie op een uitzending van EenVandaag.
Het actualiteitenprogramma stelde op basis van interne documenten van KLM dat het personeel tot 50 procent te duur is en dat een ICT-project het bedrijf met een strop van 125 miljoen euro opzadelde.
Sneller en steviger
KLM herhaalde dat het in december een breed herstructureringsprogramma heeft geïntroduceerd, waarin een kostenbesparing van 700 miljoen euro in de komende vijf jaar is opgenomen. ,,De huidige marktomstandigheden en ontwikkelingen in 2015 maken een verdere versnelling en versteviging van deze plannen en de implementatie van maatregelen noodzakelijk”, stelt het bedrijf.
Volgens EenVandaag blijkt uit de documenten onder meer dat een purser bij KLM circa 50 procent duurder is dat een purser bij British Airways of Lufthansa. KLM zou niet hebben gekeken naar het kostenverschil ten opzichte van prijsvechters als easyJet en Ryanair. ,,KLM is een kind met een enorm waterhoofd”, stelde het programma. ,,Er zijn talloze managers die leiding geven aan minder dan vier man”.
Cao-akkoord laat op zich wachten
Naast die grote kostenpost betreft een aanzienlijk deel van de loonkosten volgens EenVandaag het cabinepersoneel en de piloten. Met het cockpitpersoneel is nog altijd geen cao-akkoord bereikt, terwijl dat zo’n twee maanden geleden wel lukt met het grondpersoneel.
Vrijwel iedereen die in de uitzending aan het woord kwam, durfde er geen geld op te zetten dat KLM zijn honderdjarige jubileum haalt, in oktober 2019.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl